Fri frakt över 999 kr 14 dagars ångerrätt Snabba leveranser

FAQ - FRÅGOR & SVAR

Här har vi försökt samla de vanligaste frågorna du kan tänkas ha inför ett köp hos oss på Swedala Outlet. Hittar du inte svar på din fråga, vänligen kontakta oss på contact@swedalaoutlet.com eller ring oss på 040-40 73 51 helgfria vardagar mellan kl 09.00-11.00 så hjälper vi dig! 


KLÄDER & SKOR

• Vilken storlek ska jag välja på jeans?

Vi anger alltid de storlekar som finns angivna på plaggen. I anslutning till produktbilderna anger vi också modellens längd och vilken storlek på jeansen som bärs vid fotograferingstillfället. Tänk på att jeans kan krympa något vid första tvätten. Vid avvikelser gällande tvättar anger vi detta specifikt. 

• Vilka storlekstabeller går ni efter?

Vi anger de storlekar vi får från tillverkarna/leverantörerna. Det är med andra ord samma storlekar ni finner i vanliga butiker.

• Är färgerna korrekt återgivna på hemsidan?

Vi eftersträvar att bilderna skall återge produkterna på bästa sätt och är därför noggranna med att kalibrera skärmarna vi arbetar vid liksom att använda oss av korrekta färgprofiler vid fotograferingen. Men vi reserverar oss mot att det kan förekomma avvikelser i vissa fall eftersom vi ej kan säkerställa bildåtergivningen på alla olika skärmar som förekommer på marknaden. 

• Säljer ni andrasortering?

I första hand köper vi in överproduktion av klädesplagg direkt från leverantörerna, med andra ord förstasortering. Vi kan därför erbjuda ett betydligt lägre pris till dig än vad du hittar i vanliga butiker. Det händer också att vi får erbjudande om att köpa in större partier av andrasortering där mindre skönhetsfel kan förekomma, detta anges då i produktbeskrivningen.

• Har plaggen tvättråd?

Ja, alla plagg vi säljer har tvättråd och dessa anges även i anslutning till produktbeskrivningen på hemsidan. 

• Vad ska jag tänka på vid bestämning av storlek?

Välj den storlek du normalt brukar köpa, det förekommer inga avvikelser i plaggen vi säljer gentemot de plagg du hittar i butiken av samma märke. Vår generella Storleksguide kan vara till hjälp och undrar du om något specefikt plagg är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig gärna.

• Om en vara är slut, får ni in den igen?

Nej, troligtvis inte. Vi köper in överproduktion av märkesplagg så när dessa sålt slut går det oftast inte att få tag på igen. Undantaget kan vara om ett plagg kommer i retur varpå vi lägger ut det till försäljning igen. 

• Kan jag få mer information om en produkt?

Vi eftersträvar att ge så mycket och så komplett information om produkten som möjligt direkt på hemsidan. Men, känner du att du har någon fråga eller fundering går det givetvis bra att kontakta oss.

• HUR SKÖTER JAG OLIKA TYPER AV PLAGG?

Du kan läsa mer om olika material och hur dessa sköts på vår sida om "Skötselråd" som du finner här.


HANDLA

• Kan jag byta plagg jag köpt?

Ja, du har självklart rätt att såväl byta plagg som ångra ditt köp inom 14 dagar. Vi följer Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler vilken ger dig 14 dagars ångerätt på köp gjorda hos www.swedalaoutlet.se.

• Har ni några butiker?

Ja, vi har tre fysiska butiker, en i Svedala på Verkstadsgatan 8 (vid McDonald's) och den andra butiken finns i Löddeköpinge på Varuvägen 1 (vid Stadium Outlet/Center Syd). Vår tredje butik finns på Familia Köpcentrum i Hyllinge, strax utanför Helsingborg. I våra butiker finner du ännu fler välkända varumärken som alla går att fynda till låga priser.

• Hur beställer jag?

Det är enkelt, leta upp den vara du är intresserad av och välj därefter vilken storlek och färg du vill ha. Lägg varan i kundvagnen och se om du hittar något mer du vill köpa. När du är redo klickar du på kundvagnen och går därefter till kassan. Där kontrollerar du dina varor och sedan väljer du betalsätt och fyller därefter i dina personliga uppgifter. Bekräfta därefter din order och invänta din orderbekräftelse.

• Varför har ni så låga priser?

Vi köper in stora partier av överproduktion från leverantörerna och kan därför erbjuda välkända varumärken till dessa låga priser.

• Hur söker jag på hemsidan?

Du kan välja i menyerna vad du är intresserad av men självklart går det också att fritextsöka på övre delen av hemsidan. Är du intresserad av ett speciellt varumärke kan du välja detta också varpå alla produkterna visas i en lista.

• KAN JAG KÖPA PRESENTKORT ONLINE?

Ja, vi erbjuder digitala presentkort som gäller vid köp online på www.swedalaoutlet.se. Presentkorten finns i valörerna 100, 300, 500 och 1000 kr. Våra presentkort är en perfekt gåva till den som har allt eller för den som är ute i sista minuten. Du kan läsa mer om våra presentkort på denna sida.

• Finns det någon katalog över era produkter?

Nej, då vi säljer klädesplagg som är överskottsproduktion och kommer i olika modeller, färger och vid olika tidpunkter under året är detta inte genomförbart. De plagg du finner på hemsidan går alla att beställa för omgående leverans. Tänk också på att du finner ännu mer plagg i våra butiker.  

• Jag kan inte hitta min storlek, varför?

Då vi köper in stora partier av överskottsproduktion kan det ibland vara så att vissa storlekar inte finns i så många exemplar varför de då tyvärr kan vara slutsålda.

• Finns alla varor på hemsidan i era butiker?

Ja, oftast finns alla klädesplaggen på hemsidan även att finna i våra butiker. Tänk dock på att utbudet kan variera mellan våra butiker så titta gärna in på respektive butikssida för att se vilka varumärken som finns på respektive ort.

• Hur länge ligger varorna i kundvagnen?

De varor du lägger i kundvagnen ligger kvar i så länge sessionen är aktiv, dock så kan de säljas slut till andra kunder under tiden varpå det inte kommer att vara möjligt att köpa dem.

• Vad är minsta ordervärde?

Minsta ordevärde för att göra en beställning på www.swedalaoutlet.se är 100 kronor exklusive fraktkostnad och eventuella avgifter för faktura eller delbetalning.

• Kan jag lägga min order via telefon?

För att kunna erbjuda en så snabb och smidig hantering som möjligt ser vi helst att du beställer direkt från hemsidan. Risken för eventuella missförstånd minskar och du kan i lugn och ro genomföra din betalning. Stöter du på några problem är det givetvis bra om du kontaktar oss snarast så att vi kan undersöka vad som hänt.

• Hur fungerar 3 för 2-kampanjer?

När vi har en 3 för 2-kampanj innebär detta du får den billigaste varans köpesumma som en generell rabatt på hela köpet. Om du t ex köper varor som kostar 200 kr, 250 kr och 350 kr så får du alltså en total rabatt på 200 kr och den fördelas som följer: Summan för alla tre produkter blir 800 kr. Av totalsumman utgör rabatten i detta exempel (200 kr) 25%. Detta betyder att du får 25% rabatt på de tre varor som du handlat.


BETALNINGAR

• Hur kan jag betala för min order?

Du kan välja att betala din order med faktura, delbetalning, kort (Visa, Mastercard, Visa Electron och Maestro), direktbetalning via din internetbank i samarbete med Klarna samt med PayPal, SEQR eller Swish.

• Är det säkert att betala med kort?

Ja, det är säkert då betalningen sker via en krypterad lina mot vår partner Klarna som uppfyller alla krav som ställs på en kortinlösare idag. 

• Erbjuder ni köp mot faktura?

Ja, du kan självklart välja att betala mot faktura. I samarbete med Klarna erbjuder vi möjligheten att få en faktura tillsammans med dina beställda varor. Det kostar inget att beställa mot faktura.

• Kan jag delbetala min order?

Ja, det går bra då vi i samarbete med Klarna erbjuder denna möjlighet. Välj själv vilken period du vill delbetala ditt köp på och självklart går det bra att slutbetala ditt konto tidigare.

• Vilka kort kan jag använda vid betalning?

Du kan idag använda Visa, Mastercard, Visa Electron eller Maestro som är utställda i Sverige av svenska banker. Alla betalningar sker via en krypterad lina i samarbete med Klarna.

• Vad är 3D Secure?

Det är en extra säkerhet för dig som väljer att betala med kort. Det är ett samarbete mellan Visa och Mastercard och innebär att du  får en extra fråga som bara du vet svaret på när du genomför din kortbetalning. 

• JAG HAR INTE FÅTT NÅGON FAKTURA, VAD gör jag?

Om du inte fått din fakturan via e-post i samband med att vi expedierat din order ber vi dig att kontakta vår kundtjänst snarast möjligt så mailar vi en ny till dig.

• KAN JAG BETALA MED PAYPAL?

Ja, det kan du. Swedala Outlet använder betalningsleverantören PayPal för säkra betalningar. PayPal är ett av världens största betalningsalternativ. Om du har ett PayPal konto behöver du bara ditt användarnamn och lösenord till PayPal för att slutföra betalningen, ingen bankdosa är nödvändig. Att använda PayPal hos Swedala Outlet är avgiftsfritt.

• KAN JAG ANVÄNDA SWISH FÖR ATT BETALA?

Ja, det kan du. Swedala Outlet använder har ett unikt företagsnummer för SWISH som är 123 452 40 96. Du betalar snabbt, enkelt och säkert med mobilen efter att du lagt in order. För att göra detta behöver du ladda ner appen SWISH som finns till både iOS samt Android. Du legitimerar dig sedan med ditt mobila Bank-ID och bekräftar summan. Vi skickar din order så snart beloppet finns överfört till vårt konto. Att använda SWISH hos Swedala Outlet är avgiftsfritt.

• KAN JAG BETALA MOBILT MED SEQR?

Absolut, Swedala Outlet har en säker integration med SEQR till deras oerhört enkla lösning som heter Instant Checkout. Med SEQR-appen installerad i din mobil kan du enkelt och smidigt betala och få dina varor levererade. Du kan antingen skanna QR-koden om du sitter vid en dator eller handla direkt från vår mobilshop. Fördelarna är många men framför allt så behöver du inte fylla i några uppgifter då dessa redan finns sparade hos SEQR. Bara ett fåtal klick och sedan är din order hos oss lagd. Givetvis kostar det inget extra att använda SEQR hos Swedala Outlet.


ORDER

• Kan jag se mina order på hemsidan?

Ja, om du registrerat dig vid köpet kan du logga in på "Ditt konto" och se din beställningshistorik och status på lagda order. 

• Hur ändrar jag en lagd order?

Det bästa är om du kontaktar oss omgående så att vi inte hinner påbörja hanteringen av din order. Om det visar sig att ordern redan är expedierad och ivägskickad till dig ber vi dig att utnyttja din ångerrätt och returnera paketet till oss.

• Går det att annullera en order?

Ja, om vi inte hunnit påbörja hanteringen av den går det bra. Kontakta oss snarast möjligt och uppge ditt ordernummer så ska vi se hur det går att lösa.

• Vad gör jag om något saknas vid leveransen?

Vi lägger stor vikt vid att du som kund ska bli nöjd och kontrollerar alla order innan de skickas iväg. Skulle oturen vara framme och något visar sig saknas vid leveransen ber vi dig att kontakta vår kundtjänst omgående så att vi kan kontrollera vad som hänt.

• Om något är fel vid leveransen, vad gör jag?

Skulle något vara fel vid leveransen ber vi dig att kontakta vår kundtjänst snarast möjligt så att vi kan rätta till det. Ha ditt ordernummer nära till hands och berätta vad felet är så kan vi hjälpa dig snabbare.

• Jag har fått fel vara, vad gör jag?

Har du fått fel vara vid mottagandet av din order ber vi dig att kontakta vår kundtjänst så att vi kan rätta till det.


LEVERANSER

• Hur snabbt kan ni leverera?

Alla varor som visas på www.swedalaoutlet.se finns i lager för omgående leverans. Normal leveranstid är oftast redan dagen efter att vi skickat iväg din order (postnummerområde 10-82 exkl 62). Beroende på var i landet du bor så kan leveranstiden förlängas någon dag. Angivna tidsintervaller baseras på att DHL, Schenker och Postnord håller sina lovade leveranstider.

• Kan jag följa min leverans?

Ja, oftast får du ett unikt försändelse-id till din angivna e-postadress när ditt paket är packat och redo att skickas. Detta under förutsättning att vi skickar med DHL Service Point, Schenker Privpak eller Postnord MyPack Collect. Då kan du följa din leverans antingen genom att logga in på "Ditt konto" eller på DHLs (www.dhl.se), Schenkers (www.schenker.se) eller Postnords hemsida (www.postnord.se) och ange ditt försändelse-id där. I vissa fall använder vi oss av Postnord Varubrev 1:a klass.

• Vad är fraktkostnaden?

Beställer du för mer än 999 kr skickar vi din order kostnadsfritt till dig. Om ordervärdet understiger detta belopp tillkommer en fraktkostnad på 49 kronor.

• Hur skickas min order?

Din order skickas med DHL, Schenker eller Postnord till ditt närmaste utlämningsställe. I vissa fall kan du få leverans direkt i din brevlåda om paketet är skickat som Postnord Varubrev 1:a klass.

• Hur vet jag när miTT PAKET kommit och är klarT att hämtas?

Du får en avisering när paketet är redo att hämtas med information om var du hämtar det. I första hand blir du aviserad via SMS men avisering kan även ske via e-post eller brev.

• Var hämtar jag min order?

Din order levereras till närmaste utlämningsställe för DHL, Schenker eller Postnord där du bor, vilket normalt brukar vara en livsmedelsaffär eller bensinmack i närheten.

• Hur länge ligger MITT paket kvar hos ombudET?

Från det att paketet ankommer till ditt ombud har du 14 dagar på dig att hämta paketet innan det returneras till oss. Under dessa 14 dagar får du återkommande avisering om att ditt paket finns att hämta. Tänk på att Swedala Outlet tar ut en avgift för ej uthämtade paket.

• Hur vet jag när min order har skickats?

När din order skickats från vårt lager får du ett mail med information om ditt unika sändnings-id som gör det möjligt att följa din leverans. Om din försändelse skickas som Postnord Varubrev 1:a klass får du inget meddelande utan då levereras paketet direkt i din brevlåda och skulle det vara för stort aviseras det från närmaste utlämningsställe.

 

• Levererar ni utanför Sverige?

Nej, tyvärr inte. I dagsläget levererar vi bara till adresser inom Sverige.

• Mitt paket var skadat vid ankomst, vad gör jag?

Var noga med att kontrollera ditt paket när du hämtar det. I största möjliga mån ska du anmäla skadan direkt till ditt postombud. Är detta inte möjligt ber vi dig kontakta vår kundtjänst på 040-40 73 51, så hjälper vi dig.

• NÄR ÄR SISTA BESTÄLLNINGSDAG FÖR LEVERANS INNAN JULAFTON?

För att vara på den säkra sidan rekommenderar vi dig att lägga din beställning senast kl 13.00 den 21 december 2016. Vi räknar då med att kunna hantera och skicka iväg din order så att denna når dig innan julafton förutsatt att DHL, Schenker och Postnord håller sina utlovade leveranstider. 


RETURER

• Hur returnerar jag en order?

Om du önskar returnera en order använder du enklast den medföljande förbetalda fraktsedeln (kostnad för dig då är 49 kr inkl moms) och för en snabbare hantering fyller du i vår retursedel som du kan ladda ner här. OBS! Alternativet med förbetald returfraktsedel gäller endast vid köp direkt från www.swedalaoutlet.se och ej från marknadsplatser där vi även säljer.

• Vad gör jag vid eventuella transportskador?

Skulle ditt paket vara skadad vid mottagandet bör du påpeka detta när du hämtar ut det på ditt utlämningsställe. Därefter kontaktar du vår kundtjänst och beskriver omfattningen av skadan varpå vi tar detta vidare till transportören.

• Vem står för returfrakten?

Det är du som kund som står för returfrakten enligt Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

• Min returFRAKTsedel saknas, vad gör jag?

Hör av dig till våran kundtjänst på 040-40 73 51, så hjälper vi dig. Vi kan enkelt skicka en ny retursedel till dig med post.

• Vad ska jag tänka på vid en retur?

När du vill returnera en vara bör du tänka på att emballera den väl så att den inte skadas under transporten. Bifoga också retursedeln så att vi kan se vem som returnerat till oss. Det är ditt ansvar att varan kommer oskadd till oss, bristfällig paketering kan vi ej ta ansvar för utan detta åligger dig som kund.

• Har ni mottagit varorna jag returnerat?

När vi mottagit din retur kontrollerar vi att allt stämmer varpå vi därefter återbetalar dig på samma sätt som du valde vid betalningen av din order. Du får också e-post från oss när vi tagit emot din retur så du vet att allt är under kontroll.

• Hur snabbt återbetalar ni mina pengar?

Vi strävar efter att återbetala dig så fort som möjligt även om lagen säger att det får ta maximalt 14 dagar från det att vi tagit emot din retur eller från det att du meddelat oss att du önskar utnyttja ångerrätten och skickat oss bevis på att du lämnat in returen till ombudet.

• Kan jag returnera varor direkt i butikerna?

Ja, det går bra att returnera varor direkt i våra butiker i Svedala, Löddeköpinge och Hyllinge inom 14 dagar. Dock så regleras inte ditt saldo direkt i butikens kassa utan detta sker manuellt vid sidan om senast nästkommande helgfria vardag. OBS! Retur av varor direkt i butik gäller ej våra eventuella popup-butiker.


ÖVRIGT

• Vad är SWEdala Outlet?

SWEdala Outlet AB är precis som det låter en outlet med fokus på välkända varumärken inom kläder, skor och accessoarer. Första butiken öppnades i Svedala hösten 2006 och 2011 öppnade vi en butik på handelsområdet Center Syd i Löddeköpinge. I oktober 2013 öppnades den tredje butiken på Familia Köpcentrum i Hyllinge, strax utanför Helsingborg. Efter många framgångsrika år och tusentals nöjda kunder har vi även valt att satsa på vår e-handel som öppnades för allmänheten sommaren 2013. 

• Hur många butiker har ni?

Vi har tre fysiska butiker som idag är belägna i Svedala strax utanför Malmö, på Center Syd i Löddeköpinge och på Familia Köpcentrum i Hyllinge utanför Helsingborg.

• Är mina uppgifter säkra hos er?

Ja, de uppgifter som sparas av oss för att kunna leverera varor till dig är säkra i vårt system och vi lämnar på inga villkor ut dessa till någon extern part. Undantag är våra samarbetspartners som behöver uppgifter för att kunna fullfölja sina åtaganden gentemot dig som kund.

• Använder ni cookies?

Ja, vi använder ett fåtal cookies för att din köpupplevelse ska bli så optimal som möjligt när du besöker www.swedalaoutlet.se. Du kan när som helst ta bort sparade cookies i din webbläsare, oftast sker detta inställningsmenyn. 

• Vilka är öppettiderna i era butiker?

Våra butiker har öppet alla dagar i veckan med undantag för en del nationella helgdagar. Öppettiderna skiljer sig åt något mellan butikerna, se nedan:

 

Vardagar

Lördag

Söndag

Svedala

11-19

10-17

11-17

Löddeköpinge

10- 19

10-17

11-17

Hyllinge

10- 20

10- 17

11- 17

 

• Vad har ni för öppettider i er kundtjänst?

Kundtjänsten svarar personligen på telefon mellan kl 9.00-11.00 på helgfria vardagar. Övriga tider svarar vi på e-post inom 24 timmar på helgfria vardagar, maximal svarstid är 48 timmar och du meddelas om det skulle ta längre tid än så här.

• Har ni någon kundklubb?

Ja, vi har en kundklubb för våra butiker som heter SWEclub. Som medlem i denna får du regelbundna nyhetsbrev med tips om nyinkomna produkter, förtur på reor och andra spännande erbjudanden som ger dig ännu lägre priser i butik.

• Hur får jag reda på Swedala Outlets erbjudanden, kampanjer och nyheter?

Enklaste sättet är att anmäla dig som prenumerant till vårt nyhetsbrev på vår hemsida (klicka här). Du kan också följa oss i sociala medier som Facebook, Instagram och Twitter. Här lägger vi löpande ut inspiration, nyheter och information om aktuella kampanjer.

E37 - Smart E-handel
Stäng